صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۶۱

پروژه  مهاجرفرست

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

یکی از دل‌مشغولی‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی در طول سال‌های اخیر، نخبگان جامعه و مصاحبت و تبادل نظر با ایشان بوده است. معمولاً در طول سال بارها اجتماعات متنوعی از نخبگان کشور به بهانه‌های گوناگونی به دیدار ایشان رفته و معظم‌له بیشترین وقت را به دیدار با ایشان اختصاص می‌دهند. در این میان، یکی از دغدغه‌های همیشگی ایشان در قبال نخبگان، مسئله «مهاجرت» بوده است! معضلی که سالیان متمادی است گریبانگیر بخشی از نخبگان ایران و بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی شده است!

بدون شک، وجود معضلات و مشکلات در کشور مهم‌ترین عواملی است که بخشی از نخبگان کشور را به مهاجرت از کشور و جدایی از سرزمین تحریک مادری می‌کند! در این میان، عوامل روحی‌ـ روانی و شخصیتی‌ را که در نظام تربیتی افراد ریشه دارد‌، باید در کنار عوامل محیطی و ضعف‌ها و کاستی‌های زندگی در این سرزمین یادآوری کرد.

اما نکته اساسی آن است که ضمن لحاظ کردن موارد برشمرده، بدون شک باید از عواملی بیرونی که فرصت‌طلبانه وارد میدان شده و با شگردهای مافیایی تلاش می‌کنند تا نخبگان این سرزمین را به خروج از کشور تشویق کرده و حتی زمینه‌های تحقق این امر را فراهم کنند، فراموش کرد! در این میان، دست کم دو بازیگر داخلی و خارجی به‌صورت فعال در طول سال‌های اخیر تلاش کرده است مغزهای جامعه را به خروج از کشور تشویق کرده تا ایران زمین را در بهره‌برداری از نخبگان فکری و استعدادهای علمی خود ناکام کند!

به واقع، در کنار سیر طبیعی جابه‌جایی نخبگان که در دنیای امروز امری عادی شده است، نباید از اقدامات طرح‌ریزی شده‌ای که در پس این ماجرا، به مثابه عاملی شتاب‌زا عمل می‌کنند، غفلت کرد! بدون شک، سناریوی شتاب بخشیدن به مهاجرت نخبگان بخشی از جورچین دشمنان این سرزمین در قالب ناتوی فرهنگی است که در طول چهار دهه گذشته از عمر انقلاب اسلامی با همه توان کلید خورده است! این پروژه در مقاطعی به دلیل بضاعت‌های محدود پیش‌آمده کم‌فروغ بوده و در دیگر زمان‌ها با شدت و توان بیشتری دنبال شده است. نباید تردید کرد که در طول سال‌های اخیر بخشی از مأموریت‌های سفارتخانه‌های کشورهای غربی در این کشور به این امر اختصاص داشته و با ارائه مشوق‌هایی چون پیشنهاد شغل و درآمد مناسب، موقعیت‌های علمی مطلوب،... و در مجموع ایجاد فرصت برای زندگی مطلوب‌تری از آنچه در ایران هست، دنبال شده است!

اما آنچه به عنوان مکمل این سناریوی شوم مورد تأکید رهبر حکیم انقلاب اسلامی در آخرین دیدارشان با نخبگان کشور قرار گرفته، سناریوی «مهاجرفرستی» است که از سوی عواملی در کشور فعال شده است! معظم‌له در شرح این ماجرا فرمودند: «به بنده گزارش داده‌اند‌ـ البتّه مال امروز هم نیست، مدّت‌ها است یک چنین چیزی وجود دارد‌ـ که در بعضی از دانشگاه‌ها عناصری هستند که جوان نخبه را به ترک کشور تشویق می‌کنند؛ من صریح می‌گویم که این خیانت است؛ این دشمنی با کشور است؛ دوستی با آن جوان هم نیست.»

این ماجرا توطئه شومی است که سال‌هاست کلید خورده و از جانب عناصری در محافل علمی‌ـ دانشگاهی دنبال می‌شود. این افراد با ناامیدسازی و تیره و تار نشان دادن آینده کشور، دل جوانان را خالی کرده و شعار «ما می‌توانیم» را بی‌اعتبار دانسته و با القای بی‌هویتی، فکر و ذهن نخبگان این سرزمین را به وعده‌های دروغینی راهنمایی می‌کنند که حاصل آن تقویت اردوگاه دشمن خواهد بود! خائنانی که خود را پیش از این فروخته‌اند و امروز به دنبال اغفال سرمایه‌های انسانی این جامعه‌اند و دور از ذهن نیست که بابت هر مهاجرتی، پورسانتی مستقیم هم گرفته باشند!

مقابله با این جریان خود فروخته، اولاً هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی‌ـ امنیتی را می‌طلبد، ثانیاً هوشمندی استادان انقلابی که با راهنمایی‌های‌شان خنثی‌کننده این سناریو باشند، ثالثاً بصیرت و تیزبینی نخبگانی که چنین خطراتی در کمین‌شان است و رابعاً تلاش مضاعف مسئولان کشور که با تدابیرشان در ساختن زندگی مناسب شأن نخبگان مانع اثرپذیری این وسوسه‌ها شوند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات